Tilaajille

Mil­lais­ta on hyvä so­me­kam­pan­join­ti? Ou­lun­sa­lo­lais­val­tuu­tet­tu ym­mär­tää kom­men­toin­tin­sa mah­dol­li­sen är­syt­tä­vyy­den: "Kaikki muukin vaa­lei­hin liit­ty­vä mai­non­ta är­syt­tää joi­ta­kin ih­mi­siä"

Vaalikampanjointi sosiaalisessa mediassa vaatii osaamista ja paksun nahan.

Oulunsalo
Oulunsalolainen Vihreiden kaupunginvaltuutettu Latekoe Lawson Hellu on kommentoinut kuvan mukaisella tavalla muun muassa yritysten somepäivityksiä.
Oulunsalolainen Vihreiden kaupunginvaltuutettu Latekoe Lawson Hellu on kommentoinut kuvan mukaisella tavalla muun muassa yritysten somepäivityksiä.

Vaalien lähestyessä kampanjointi sosiaalisessa mediassakin käynnistyy - ehdokkaasta riippuen eri tavoin. Jotkut saattavat hyödyntää kaupallista mainontaa, toiset käyttävät omaa poliitikkosivua asiansa edistämiseen ja joillekin riittää, että käyttää somea omilla henkilökohtaisilla profiileillaan. Oikeusministeriön teettämässä tutkimuksessa vuoden 2019 eduskuntavaaleista todetaan, että ehdokkaat käyttivät sosiaalista mediaa kampanjoinnissa aktiivisemmin kuin aiemmin. Sanomalehtien liiton teettämä tutkimus samaisista vaaleista taas kertoi, että sanomalehden merkitys äänestyspäätöksessä oli edelleen perinteisistä medioista suurin, joten täysin somevaaleista ei voine vieläkään puhua.

Oulunsalolainen kaupunginvaltuutettu Latekoe Lawson Hellu on viime aikoina herättänyt huomiota aktiivisella kommentoinnillaan Facebookissa. Hänen tapansa on ollut konstailematon ja ytimekäs, sillä hän on kommenteissaan usein vain ilmaissut olevansa ehdolla ensi vaaleissa.