Terveys: Jopa kol­man­nes muis­ti­sai­rauk­sis­ta olisi eh­käis­tä­vis­sä viiden sormen oh­jeel­la

Koulut: Luo­to-ryh­mäs­sä saa opis­kel­la omaan tahtiin – "Täällä ei tar­vit­se pelätä mi­tään", Riina kehuu

Mainos: Talvitarjouksena Rantalakeus Digi tai myös painettu lehti, katso tarjoukset tästä

Mielipidekirjoitus

Miksi mahtava vai­kut­ta­ja, ma­te­ma­tiik­ka, py­syt­te­lee pii­los­sa me­dias­sa, kysyy ma­tik­ka­tä­ti

-
Kuva: Mikko Halvari

Sain jälleen kerran kokea, että Yle on sinnikäs eikä anna tilaa matematiikalle. Kirjoitin kysymyksen Kysy Ylestä -tunnille, mutta sitä ei luettu eikä edes mainittu matematiikkaa. Näin käy myös kaikille Kansanradioon lähettämilleni taatusti asiallisille viesteilleni. Miksi Ylen johdon on mahdotonta ymmärtää, että Yle-veron maksajissa on niitä, jotka haluaisivat yleissivistäviä ohjelmia myös matematiikasta?

Urheilua, musiikkia, luonto-ohjelmia, historiaa ja erityisesti hömppää tuotetaan Ylellä paljon, mutta kymmeniä tuhansia vuosia vanhan kulttuurin, matematiikan, ja sen historian Yle on unohtanut. Laskupäät lahoavat hurjaa vauhtia. Seuraavanlainen palaute koulumaailmasta alkaa olla turhan yleinen.

”Matti (nimi muutettu) oli ysillä. Matilla oli mopo ja toimiva pankkikortti. Fysiikan kokeessa piti laskea, paljonko maksoi, kun pakastinpitsaa lämmitetään mikroaaltouunissa sulatusteholla minuutin ajan. Sähköenergian hinta oli annettu. Matti sai tulokseksi 81,40 euroa.”

Ei ole ihme, jos ysillä lasketaan noin, kun abit antavat ylioppilaskirjoituksissa samoista materiaaleista suunnitellun linnunpöntön painoksi 17,6 kg, 176 kg ja 176000 kg ja tilavuudeksi 32 m³. Syitä tähän kehitykseen tiedetään, mutta valitettavasti päättäjät ja perinteinen media ovat keskittyneet syyttelemään leikkauksia. Ei saatu tarpeeksi kannattajia peruskoulun kännykkäkieltoa koskevaan kansalaisaloitteeseen, mutta ei anneta periksi.

"Isänmaa tarvitsee matematiikan osaajia. Matematiikan opettajista on pula."

Vuoden 2023 Mahtavaa matematiikkaa -päivä 2.11. on torstai,  ja  silloin on myös eduskunnan kyselytunti. Vedotaan eduskuntaan: voisiko tuon kyselytunnin omistaa matematiikalle sekä sen opetuksen ja oppimisen ongelmille?

Isänmaa tarvitsee matematiikan osaajia. Matematiikan opettajista on pula. Kannustetaan 7. luokan oppilaita päässälaskukisoihin 2.11. Kuten urheilu- ja muissakaan kisoissa kaikki eivät voi voittaa, mutta matematiikkakilpailussa jokainen osallistuja saa arvokkaan palkinnon: oppii matematiikkaa. Sillä saattaa olla valtava merkitys tulevaisuuden kannalta. Matematiikkaan panostavia on niin vähän, että heidän on helppo saada hyvin työllistäviä jatko-opiskelupaikkoja.

Vanha itämainen tarina kertoo rikkaasta miehestä, jolta kolme kerjäläistä tuli pyytämään almuja. Hän antoi heille laskutehtävän. Heidän piti valita jokin kolminumeroinen luku ja sen jatkoksi sama luku.

Yksi kerjäläisistä sai tehtäväkseen jakaa syntyneen kuusinumeroisen luvun 7:llä, toinen 11:llä ja kolmas 13:lla. Mies lupasi antaa kullekin niin monta kultarahaa kuin itse kunkin jakojäännös osoitti, joten heidän oli syytä harkita tarkoin alkuperäistä lukua.

Miten tässä kävi näin ja miksi? Laskupäiden treenaus jatkuu Facebookin ryhmässä "Rakastan matematiikkaa". Tervetuloa!

Alli HuovinenMatikkatäti