Terveys: Jopa kol­man­nes muis­ti­sai­rauk­sis­ta olisi eh­käis­tä­vis­sä viiden sormen oh­jeel­la

Koulut: Luo­to-ryh­mäs­sä saa opis­kel­la omaan tahtiin – "Täällä ei tar­vit­se pelätä mi­tään", Riina kehuu

Mainos: Talvitarjouksena Rantalakeus Digi tai myös painettu lehti, katso tarjoukset tästä

Pääkirjoitus

Pa­lat­tai­siin­ko ajassa taak­se­päin, kysyy op­pi­las­pää­toi­mit­ta­ja Arttu

Pääkirjoitus

Tupoksen koulu täyttää tänä vuonna sata vuotta. Itse en ole ihan koko sitä aikaa täällä ollut, mutta pitkään kuitenkin. Yhdeksän vuotta peruskoulussa ja sitä ennen entisessä koulurakennuksessa esikoulun.

Muistan, kun toisella luokalla kaverini lupasi maksaa minulle aina euron, jos menisin hänen kanssaan normaaliin ruokajonoon enkä erikoisruokavalioiden jonoon. Sain kuitenkin laktoosittoman maidon, vaikka normaalista jonosta meninkin – onneksi. ATK-luokassa pelasimme nettipelejä, kun olimme saaneet tehtävät tehtyä.

Olen ollut monissa koulun aktiviteeteissa mukana aina alakoulusta lähtien, esimerkiksi tukioppilastoiminnassa ja oppilaskunnassa.

Välituntimuistoja on tuhansia. Olemme hyppineet lumivuorelta alas ja kaivaneet kuoppia, leikkineet hippaa, pukkista ja konkkaa. Olemme tehneet hiekasta ralliratoja kiviautoille ja kiipeilleet puihin tai pelanneet jalkapalloa. Yläluokilla saimme alkaa käyttää välitunneilla puhelimia, mikä oli siihen aikaan tosi iso muutos, nykyään ihan jokapäiväistä.

Oliko aika ennen älylaitteita turvallisempaa ja onnellisempaa?
Arttu Parkkinen
Oppilaspäätoimittaja

Koulu on muuttunut aika paljon, ja uusia käytäntöjä on otettu käyttöön. Olemme vaihtaneet koulurakennuksia ja kirjasto ja esikoulu ovat vaihtaneet kokonaan paikkaa. Tänä päivänä meillä on käytössä Chromebookeja, tabletteja, robotteja, kännyköitä ja erilaisia tietokoneoppimisalustoja. Digiloikka koulumaailmassa on ollut valtava.

Mutta ovatko nämä muutokset hyviä vai huonoja? Nykypäivänä tietojenkäsittely ja uusi laitteisto ovat kasvavissa määrissä osa elämäämme.

Mutta tarvitseeko nuori lapsi puhelimen käteensä? Mielestäni pienten lasten kuuluisi leikkiä puistoissa ja nähdä kavereitaan ennemmin kuin viettää aikaa älylaitteilla.

Entä opetetaanko lapsille tarpeeksi turvallista somen käyttöä ja onko nettikiusaaminen yhä kasvava ilmiö? Mielestäni vanhempien tehtävä on opettaa lapselle turvallinen netin käyttö ja koulujen tulee tukea kasvatusta.

Onko netti osana nuorten laskevaa mielenterveyttä? Nykyään liika netinkäyttö ja nettikiusaaminen aiheuttavat näkyvästi ahdistusta ja pahoinvointia.

Oliko aika ennen älylaitteita turvallisempaa ja onnellisempaa? Ehkä meidän pitäisi palata ajassa sata vuotta taaksepäin ja palauttaa joitakin hyviä käytänteitä myös nykykoulumaailmaan.


Tämä pääkirjoitus on osa Uutisten viikkoa, jonka aikana Tupoksen koulun alueverkkotoimitus tuottaa Rantalakeuden sisältöjä.


Arttu ParkkinenOppilaspäätoimittaja