Urheilu : Ran­ta­la­keus-maas­to­jen infon löydät täältä

OYSin po­ti­las­tie­to­jär­jes­tel­mät kaa­tui­vat sun­nun­tai­na useiden tuntien ajaksi – "Po­ti­las­mää­rä oli aika lailla sama kuin nor­maa­li­na sun­nun­tai­na"

Laajat ongelmat tietojärjestelmissä ovat muun muassa pidentäneet yhteispäivystyksen odotusaikoja.

Oulun yliopistollisessa sairaalassa alkoi kello yhdeksän jälkeen sunnuntaiaamuna laaja tekninen ongelma, joka katkaisi kaikkien potilastietojärjestelmien toiminnan koko OYSissa.

Viat johtivat odotusaikojen pidentymiseen sunnuntain aikana. Sunnuntain potilasmäärä oli kuitenkin muuten tavanomainen, eikä hoito kärsinyt ongelmista.

Tietohallintojohtaja Ilkka Haatajan mukaan asiantuntijat tulivat pian paikan päälle tutkimaan ja korjaamaan vikaa.

– Tällä hetkellä vaikuttaa vahvasti siltä, että vika on sairaalan infrastruktuurissa eikä niinkään järjestelmissä. Asian perinpohjaista selvittämistä jatketaan maanantaina, arveli Haataja.

Aluksi arveltiin, että järjestelmät saataisiin käyttöön muutaman tunnin kuluessa.

Kello viiden aikaan alkuillasta sairaalan Esko-potilastietojärjestelmä olikin alkanut jo pääosin toimimaan yhteispäivystyksessä. Tietojärjestelmäongelmat saatiin korjattua sunnuntai-iltana puoli yhteentoista tultaessa.

– Potilasmäärä oli aika lailla sama kuin normaalina sunnuntaina, eli tilanne pysyi ihan inhimillisenä. Järjestelmät vaikuttaisivat nyt toimivan ihan normaalisti, mutta korjaamisessa kului aikaa kellon ympäri, vastaava lääkäri Kristiina Tuovila kuvaili illalla tilannetta.

Yhteispäivystyksen vastaava lääkäri Janne Liimatainen kertoi aikaisemmin, että potilaiden tietoja ei ole päässyt katsomaan ollenkaan.

Potilasturvallisuus ei silti hänen mukaansa päässyt vaarantumaan, mutta työ on ollut hyvin hidasta, sillä esimerkiksi lähetteet tutkimusyksikköihin on jouduttu kirjoittamaan käsin paperille.

Entä jos sairaalaan tuodaan vaikkapa tajuton potilas, eikä päästä näkemään, mitä lääkkeitä hän syö tai onko hän jollekin allerginen?

– Se on hyvä kysymys, Liimatainen totesi.

– Toisaalta koskaan mikään järjestelmä ei ole niin perillä hätätilanteessa, eli henkeä pelastava hoito on hyvin samanlaista, toimivat tietokoneet tai eivät.

Liimatainen toivoisi, että järjestelmät voisi rakentaa kevyemminkin ja lisäksi hänestä olisi hyvä olla jokin ulkopuolinen tietokanta vastaavien tilanteiden varalle.

Ilkka Haatajan mukaan vastaavaa tietojärjestelmien kaatumista ei tapahdu usein.

– Onneksi se sattui sunnuntaipäivälle, joka on rauhallisempi kuin muut päivät.

– Lääkärit ja hoitajat ovat koulutettuja tällaisiin tilanteisiin, jossa sähköiset järjestelmät eivät toimi. Siltä osin he kyllä osaavat hoitaa tilanteen fiksusti, Haataja kertoi.

Uutista päivitetty klo 13.48, 14.39, 17.10, 20.43 ja 22.37: Lisätty Haatajan ja Tuovilan kommentit sekä päivitetty juttua kauttaaltaan.