Kolumni

Oulun kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmi miettii brändikyselyn tuloksia: "Oulussa elämä ei kulu liikenneruuhkissa, ja palkalla saa keskituloinenkin maksettua omistusasunnon siedettävässä ajassa"

Oulu on päättänyt uusia kaupunkibrändinsä.

-
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Oulu on päättänyt uusia kaupunkibrändinsä. Nykyinen brändilupaus ”Capital of Northern Skandinavia” sopii mainiosti mainoslauseeksi kansainväliseen viestintään, mutta oululaisten suuhun ja sieluun se ei ole koskaan oikein istunut. Uuteen kaupunkibrändiin halutaan tuoda enemmän ihmisläheisyyttä ja lämpöä. Onhan Oulu paljon muutakin kuin teknologista taituruutta tai maailmanvalloitusta janoava Pohjoisen maailman napa.

Tämän päivän kaupunkipolitiikassa puhutaan monenlaisia voimista. Oulun kaupungin strategiakin vilisee ”voimasanoja” oikein urakalla. Haluamme olla vetovoimaisia, pitovoimaisia ja elinvoimaisia. Joku irvileuka totesikin, että ainoastaan luistovoima puuttuu. Totta. Onneksi sentään kaupunkistrategiamme on otsikoitu samalla kaavalla: Valovoimainen Oulu!

Uusi kaupunkibrändi on tarkoitus julkaista ensi vuoden marraskuussa Lumo-valofestivaalin yhteydessä. Miksi ihmeessä vasta silloin? Syitä on oikeastaan kaksi: Ensi vuoden kesäkuussa ratkeaa, onko Oulu Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. Kaupunkibrändin näkökulmasta on erittäin keskeistä tietää, olemmeko tittelin haltija. Lisäksi ensi keväänä on edessä kuntavaalit. On tärkeää, että uusi valtuusto sitoutuu ja kokee omakseen kaupunkibrändin, jolla mennään koko 2020-luku.

Kaupunkibrändi rakennetaan yhdessä kaupunkilaisten, kolmannen sektorin ja yrityselämän kanssa. Viime kesänä toteutettiin kysely, jossa kartoitettiin oululaisten käsitystä ja mielikuvia nykypäivän ja tulevaisuuden Oulusta. Vastauksia saimme lähes 6000 kappaletta. Aineisto on siis huomattava ja siitä voi jo vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä.

Ensinnäkin oululaiset pitävät kotikaupunkiaan turvallisena ja ilmapiiriltään mukavana, jossa arki sujuu mutkattomasti. Oulu on kaupunkilaisille juuri sopivan kokoinen pienisuuri kaupunki, josta löytyy lähes kaikkea tarpeellista. Elämä ei kulu liikenneruuhkissa, ja palkalla saa keskituloinenkin maksettua omistusasunnon siedettävässä ajassa.

"On tärkeää, että uusi valtuusto sitoutuu ja kokee omakseen kaupunkibrändin, jolla mennään koko 2020-luku."
Mikko Salmi
Oulun kaupungin viestintäjohtaja

Kun katse kääntyy tulevaisuuteen, oululaiset odottavat kaupungilta enemmän toimintaa. Oululaiset toivoivat, että tulevaisuudessa kaupunki tunnetaan laadukkaista tapahtumista ja omaleimaisesta kulttuurista. Pelkkä arjen sujuvuus ei riitä, vaan uusi sukupolvi kaipaa elämyksiä. Siihen tarjoaa hyvän mahdollisuuden ainutlaatuinen luonto ja ympäröivät vesistöt, joita Oulussa riittää. Aika harvassa kaupungissa on rantaviivaa näin paljon kuin Oulussa. Meillä on vuolaita jokia, keskisuuria järviä ja karun kaunis Perämeren rannikko. Oulussa on runoilija Aaro Hellaakosken sanoin ”eniten taivasta maan päällä”.

Brändityön tässä vaiheessa oululaisuuden sielu on puristettavissa kolmeen sanaan: Pohjoinen, inhimillinen ja älykäs. Lähes kaikkien vastaajien mielestä Oulu ei ole osa Lappia eikä arktista todellisuutta. Olemme ylpeästi Pohjoinen kansa, joka ammentaa voimansa periksiantamattomuudesta ja selviämisen ihmeestä. Brändityön tavoitteena onkin määritellä Pohjoisuus uskottavasti ja koskettavasti.

Pohjoisuuden lisäksi oululaiset haluavat kaupunkibrändiin inhimillistä lämpöä. Tiedämme, että emme pärjää vain omillamme, vaan tarvitsemme toisiamme. Tähän on aina perustunut Oulun menestys. Lisäksi haluamme pitää kiinni älykkään ja luovan kaupungin maineestamme. Oulu on aina ollut koulukaupunki ja haluamme olla sitä tulevaisuudessakin. Sivistyksemme ei ole pelkkää kirjaviisautta, vaan osaamme katsoa toisiamme ja maailmaa sydämellämme. Näistä aineksista rakentuu tulevaisuuden maailman paras Oulu.