Mainos: Ran­ta­la­keus 45 vuotta! Nyt juh­la­hin­taan lehti + digi 8 kk 45 €. Tilaa tästä.

Kan­sal­li­nen me­dia­tut­ki­mus: Ran­ta­la­keu­den ko­ko­nais­ta­voi­tet­ta­vuus kasvoi viime vuo­des­ta 6,1 pro­sent­tia

Kokonaistavoitettavuus on nyt 22 000 henkilöä viikossa.

Rantalakeus
Rantalakeuden kokonaistavoitettavuus on noussut komeasti viime vuodesta. KMT-tutkimuksen mukaan nousua on 6,1 prosenttia.
Rantalakeuden kokonaistavoitettavuus on noussut komeasti viime vuodesta. KMT-tutkimuksen mukaan nousua on 6,1 prosenttia.
Kuva: Sauli Pahkasalo

Rantalakeus tavoittaa entistä isomman joukon alueen asukkaita. Kansallisen mediatutkimuksen KMT:n mukaan painetulla lehdellä on viikoittain 19 000 lukijaa ja kokonaistavoitettavuus on 22 000 lukijaa. Viime vuodesta muutos on 6,1 prosenttia ylöspäin.

Kerran viikossa ilmestyvien paikallislehtien joukossa Rantalakeuden kokonaistavoitettavuus on Suomen suurimpia.

Kuntakohtaisesti tavoitettavuus on erinomainen. Esimerkiksi Hailuodossa, Limingassa ja Lumijoella KMT:n mukaan Rantalakeus tavoittaa 100 prosenttia, Tyrnävällä liki 99 prosenttia.

– Digitaalisen sisällön osalta kasvu on ollut erittäin vahvaa. Digitilausten kasvuprosentti on tällä hetkellä noin 200. Painettu lehti pitää kuitenkin edelleen hyvin pintansa. Olemme tehneet uusia painotuksia sisältöön, ja se varmasti osaltaan näkyy hyvissä luvuissa, päätoimittaja Sauli Pahkasalo toteaa.

Verkossa Rantalakeudella on ollut maksumuuri reilun vuoden.

– Verkossa sisältö monipuolistuu koko ajan. Siksi kaikkien paperilehden tilaajienkin kannattaa aktivoida digitunnukset, koska verkon sisältö kuuluu tilaukseen automaattisesti, Pahkasalo kannustaa.

KMT 2021 -mittauksen mukaan 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä.

Digitaalisena sanomalehtisisältöjä lukee 86 prosenttia suomalaisista ja 25–44-vuotiaista 93 prosenttia. Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, joskin heistäkin kolme neljästä (75 prosenttia) lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina.

Sanomalehtien digitaalinen lukeminen kasvaa voimakkaasti. Silti lähes 2,5 miljoonaa suomalaista lukee edelleen painettuakin sanomalehteä.