Juuri nyt: Viikon kes­tä­neen kuo­hun­nan päätös: Hai­luo­don kun­nan­joh­ta­ja eroaa

Mainos: Isän­päi­vää juh­li­taan 14.11. On­nit­te­le isää Ran­ta­la­keu­des­sa, tee il­moi­tus tästä.

Lukijalta

Vältä suo­lai­set su­den­kuo­pat, ke­hot­taa Mart­ta­liit­to: "Suo­la­myl­lyt, ri­pauk­set ja sil­mä­mää­räi­nen arvio ovat huonoja mittoja suolan kanssa"

Suola rasittaa lapsen elimistöä ja altistaa verenpaineen nousulle varhaislapsuudesta saakka.

Suomalaiset käyttävät runsaasti suolaa, ja erityisesti pikkulapsiperheissä suolan saanti on huolestuttavalla tasolla. Suola rasittaa lapsen elimistöä ja altistaa verenpaineen nousulle varhaislapsuudesta saakka.

Tutkimusten mukaan lapset saavat suolaa erityisesti leikkeleistä, muroista ja leivästä.

Siirtyminen kasvisvoittoiseen ruokavalioon ei automaattisesti takaa vähäsuolaisempia aterioita.

Paras keino hallita suolan saantia on tarkistaa suolan määrä elintarvikepakkausten ravintosisältömerkinnöistä.

Merkintöihin perehtymällä voidaan välttää suolaiset sudenkuopat. Myös pakattujen tuotteiden Sydänmerkki auttaa tekemään hyviä valintoja suolan kannalta.

Kun ruokaa tehdään kotona, aterian suolaisuuteen vaikuttavat raaka-aineet ja maustaminen. Ruoanvalmistustaidoilla on merkitystä: kun tietää mitä tekee, ruokaan saa makua, vaikka käyttäisi suolaa säästellen.

On suositeltavaa korvata suola muilla mausteilla, sitruunamehulla tai etikalla. Suola lisätään vasta ruoanlaiton loppuvaiheessa. Pasta ja muut lisäkkeet kannattaa keittää ilman suolaa. Makuaisti tottuu vähäsuolaiseen ruokaan nopeasti.

Mitä pienempi ihminen, sen vähemmän suolaa. Liika natrium kuormittaa munuaisia, ja alle yksivuotiaille tarjotun ruoan tuleekin olla suolatonta.

1–2-vuotiaiden ravinto saisi sisältää päivittäin enintään kaksi grammaa suolaa ja sitä vanhempien lasten 3–4 grammaa. Aikuisille suositus on enintään viisi grammaa suolaa päivittäin. Se vastaa yhtä teelusikallista.

Suolamyllyt, ripaukset ja silmämääräinen arvio ovat huonoja mittoja suolan kanssa. Kotona kokatessa mittalusikan käyttö on paras tapa varmistaa, ettei ruokaan mene liikaa suolaa. Perheissä, joissa on vauvoja ja taaperoita, käytetään suolattomia tuotteita.

Aikuiset lisäävät suolan omiin annoksiinsa lautaselle. Kannattaa myös tutkia pakkausmerkinnät erityisesti niistä tuotteista, joita käytetään usein. Näin ei tule huomaamattaan kantaneeksi kaupasta ylenmäärin suolaa ruokapöytään.

Katariina Silanenkoordinaattori
Maija Soljanlahtikehittämispäällikkö
Hanna Viitahankekoordinaattori Marttaliitto ry