Tal­vi­so­dan suuret tais­te­lut tuodaan oop­pe­roi­na Suo­mus­sal­men ke­sä­teat­te­riin 2021 ja 2022 – "Raat­teen tien pitäisi saada ihmiset sekä ajat­te­le­maan että it­ke­mään"

"Kannattaa aina muistaa, miten tärkeä merkitys sankarillisella voitolla oli koko Suomen säilymisen kannalta, mutta sota on aina myös suuri tragedia ja onnettomuus", sanoo kirjailija Panu Rajala.

Raatteen Portilla oopperoista kertoivat perjantaina Suomussalmella projektin tuottaja Jyrki Anttila (vas.), säveltäjä Uljas Pulkkis ja libretisti Panu Rajala.
Raatteen Portilla oopperoista kertoivat perjantaina Suomussalmella projektin tuottaja Jyrki Anttila (vas.), säveltäjä Uljas Pulkkis ja libretisti Panu Rajala.
Kuva: Jussi Kiiskilä

Tenori Jyrki Anttilan OperArt-konsertti- ja ohjelmatoimiston sekä Vaara-Kainuun matkailuyhdistyksen yhteistyönä on alkanut kaksivuotinen projekti, jonka puitteissa Suomussalmen kesäteatteriin tuotetaan ensin (2.7.-4.7.2021) Ilkka Kuusiston Taipaleenjoki-ooppera kirjailija Panu Rajalan teksteihin.

Seuraavana kesänä Suomussalmella on vuorossa hankkeen päätavoite, säveltäjä Uljas Pulkkiksen uusi teos Raatteen tie, johon Rajala niin ikään kirjoittaa libreton.

Raatteen tien ohjaaja ja solistit julkaistaan ensi vuoden alkupuolella, mutta Anttila (Vinogradov) ja Juha Kotilainen (Siilasvuo) ovat ainakin mukana. Orkesteria johtaa Eero Lehtimäki. Soittajat molempiin oopperoihin kootaan pääosin Lohjan kaupunginorkesterista.

– Teemme samalla Kainuuta ja kainuulaista osaamista tunnetuksi, sillä se on päässyt Suomessa vähän unohtumaan, ehkä osittain siksi, että maakunnassa mielellään pakerretaan hiljaisuudessa. Itsellänikin on henkilökohtainen suhde Kainuuseen, sillä opiskelin aikoinaan Kajaanin OKL:ssa, Anttila kertoo.

"Kannattaa aina muistaa, miten tärkeä merkitys sankarillisella voitolla oli koko Suomen säilymisen kannalta, mutta sota on aina myös suuri tragedia ja onnettomuus."
Panu Rajala, kirjailija, libretisti

Sota-aikoja on maamme teatterissa ehditty vuosikymmenten mittaan tutkailla lähes kaikilta mahdollisilta suunnilta.

Visuaalisesti suomussalmen esitykset tulevat Anttilan mukaan rakentumaan perinteisellä, realistisella tavalla, vaikka taiteellisesti ne pyrkivät tarjoamaan myös syvällisempiä aiheita ajatuksille.

– Panemme kuorolaiset töihin liikkuvaksi elementiksi. Siellä tulee olemaan paljon kenttäharmaata ja neuvostojoukkoja. Siviiliväestöllä  ja lotilla on tietysti osansa kokonaisuudessa, romantiikkaa unohtamatta. Raatteen tie -oopperassa esiintyy myös kirjailija Ilmari Kianto.

Kummassakaan teoksessa sotaa ei kuvata pelkästään sankaritarinoina, vaan raadollisuus ja epäinhimillisyyskin nousevat pintaan, samoin kuin vastustajan kunnioittaminen.

– Raatteen tien taisteluista muistetaan monia asioita, muttei niinkään yksittäisiä ihmiskohtaloita kenraali Hjalmar Siilasvuosta alkaen. Massiivista taistelua pyrimme katselemaan laveammalla rintamalla näiden ihmisten näkökulmista, selvittää libretisti Rajala.

– Kurkistamme myös puna-armeijan puolelle, kun joukot aikovat marssia suoraan Ouluun ja katkaista Suomen kahtia. Aleksei Vinogradoville ja muutamille muille korkeille upseereille käy todella huonosti. Sota menee päin mäntyä ja kaksi divisioonaa tuhotaan taitavalla motittamisella.

Oopperalla on Rajalan mukaan kaksi tärkeää sanomaa:

– Kannattaa aina muistaa, miten tärkeä merkitys sankarillisella voitolla oli koko Suomen säilymisen kannalta, mutta sota on aina myös suuri tragedia ja onnettomuus, johon ei pidä koskaan enää suistua.

Edes vanhoista kesäteatterinäytelmistä tuttua, iloista juopottelukohtausta libretosta ei tällä kertaa aiheen takia löydy.

– Todellisuudessa tapahtumat kulkivat niin nopeasti, ettei sellaiselle jäänyt taisteluiden keskellä aikaa. Paitsi että neuvostojoukot joivat vodkaa pysyäkseen lämpiminä kovassa pakkasessa.

"Raatteen tien pitäisi saada ihmiset sekä ajattelemaan että itkemään."
Uljas Pulkkis, säveltäjä

Säveltäjä Pulkkis sanoo haluavansa nostaa musiikillaan esiin oopperan vaikuttavuuden taidemuotona.

– Ooppera oli pitkään vaikuttavinta taidetta, mitä ihmiset saattoivat mennä katsomaan ja kuuntelemaan. Toisen maailmansodan jälkeen ooppera menetti asemansa elokuvalle. Pyrin kirjoittamaan musiikkia, joka antaa kaikille aisteille jotakin ja luo dramatiikkaa. Raatteen tien pitäisi saada ihmiset sekä ajattelemaan että itkemään.

Ensi kesän ooppera kertoo Taipaleen taisteluista kirjailija Yrjö Jylhän silmin. Teos kantaesitettiin kymmenen vuotta sitten Ilmajoen musiikkijuhlilla. Suomussalmen jälkeen oopperan on tarkoitus kiertää syksyllä useissa eri kaupungeissa Helsinkiä myöten.

Taipaleenjoen johtaa Mikk Murdvee, ohjaa Juulia Tapola ja  lavastaa Jari Jalonen. Solistirooleissa esiintyy Jyrki Anttilan lisäksi muitakin tunnettuja laulajia, kuten Jaakko Kortekangas, Heikki Kilpeläinen, Hedvig Paulig, Tiina Maija Koskela, Johannes Pessi, Joonas Asikainen ja Heikki Aalto.

– Saleissa meillä tulee olemaan mukana videoprojisointeja, jotka luovat maisemia, hetkiä ja tunnelmia, sanoo Jyrki Anttila.