Mainos

Syk­syl­lä tar­vi­taan tuttuja pe­rus­asioi­ta arjessa jak­sa­mi­seen

-

Ilmojen viilennettyä sekä samalla valoisuuden vähennyttyä alkaa Pohjolassa pitkä ja kolea pimeä kausi. Tähän kauteen tarvitaan tavallisesti paljon inhimillisiä voimavaroja, sillä osalla pimeys ja valottomuus saa kehon voimaan huonosti sekä oma jaksaminen on hankalaa. Tulevaan syksyyn ja talveen lisää hankaluuksia kaataa maailman vallitseva tilanne, joka osaltaan vähentää ihmisten sosiaalista kanssakäymistä. Kanssakäyminen toimii nimittäin yhtenä tärkeänä lääkkeenä pian alkavaa vuodenaikaa vastaan.

Millaisia ylimääräisiä ja ehkä myös hieman unohdettuja eväitä voidaan syksyyn tuoda, jotta oma olo ja vire olisi totuttua tasoa? Eräs tärkeimmistä keinoista ovat oman elämän rytmin säilyttäminen, oikeanlaisten nesteiden nauttiminen, liikkuminen säästä huolimatta sekä terveellisten ruokien tankkaaminen.

Pyri säilyttämään oma rytmi valoisuudesta riippumattaValoisuuden hiipuessa on tärkeää muistaa pitää kiinni omasta vuorokausirytmistään ja noudattaa sitä niin säntillisesti kuin vain mahdollista. On tavallaan helpompaa valvoa illalla kun ulkona on käytännössä yhtä pimeää kuin päivälläkin. Tämä kuitenkin johtaa helposti siihen, että samalla tulee nukkuneeksi vähemmän kuin mitä ehkä pitäisi. Univajeen jatkuva lisääntyminen alkaa myös rasittaa elimistöä. Lainat voi aina hankkia rahoituspalveluiden kautta edullisesti, mutta omaa unta ei voi ostaa edes ulkopuolisella rahallakaan varastoon. On siis tärkeää pyrkiä pitämään oma päivärutiini samankaltaisena vuodenajasta toiseen.

Muista juoda muutakin kuin kofeiinia väsymyksen välttämiseksiKun ihmistä alkaa väsyttämään päivän aikana ja väsymys vain suurenee, eikä valo ole estämässä luomien laskeutumista, niin tällöin turvaudutaan helposti erilaisiin piristäviin tuotteisiin. Ne saattavat samalla korvata myös osan päivittäisestä nestetarpeesta. Lisääntynyt kahvin juonti tai energiajuomien nauttiminen lisää kuitenkin väsymystä entisestään, jos elimistö ei saa nimenomaan vettä. Vedenjuonti vähenee helposti sellaisena vuodenaikana, jolloin lämpö ei ole ohjaamassa veden juontiin. Vedenjuonti on kuitenkin välttämätöntä niin kesällä kuin talvellakin.

Ylös, ulos ja liikkeelleSyyssateella ja kylmään aikaan liikkuminen saattaa tuntua hankalalta aloittaa. Liikuntasuositusten mukaan aikuisten - eli 18-64 vuotiaiden - tulisi liikkua joka päivä kevyesti, muistaa pitää taukoja paikallaan olemisesta sekä saada tarpeellinen määrä palauttavaa unta. Lisäksi viikoittain tulisi olla kaksi kertaa lihaskuntoa ja kehonhallintaa sekä 1 tunti 15 minuuttia rasittavaa liikuntaa tai 2 tuntia 30 minuuttia reipasta liikkumista. Onhan se tavallaan selvää, että jos liikkuminen jää huomattavasti alle suositusten, heijastelee se samalla myös yleiseen vireyteen ja olotilaan. On myös korostettava sitä, että kaikki liikunta on lopulta hyväksi ja auttaa jaksamisessa. Jos liikkuminen ei kiinnosta tai on ylipäätään hankalaa, kannattaa oma elämä täyttää muista mielekkäistä vastaavanlaisista aktiviteeteista.

Terveellinen ja ravinteikas ruoka on kaiken A ja OKaikkihan nämä edeltävät vinkit toimivat hyvin, mikäli muistaa syödä terveellisesti. Sanonta ‘olet mitä syöt’ pitää upeasti paikkaansa, sillä elimistömme koostuvat pääosin proteiineista. Tarvitsemme proteiineja suoraan ruoasta, jotta voimme purkaa mukana tulleet proteiinit aminohapoiksi ja tehdä niistä puolestaan uusia energianlähteitä. Ruoka menee oman itsemme rakentamiseen, joten miksipä sitä haluaisi käyttää rakentamiseen huonolaatuisia osia.

Mikäli ruokavalio on kuitenkin täysin hukassa, eikä oikein tiedä mikä on oikea paikka aloittaa, on hyvä tapa rukata omaa ruokavaliotaan lisäämällä kasvisten määrää ja noudattaa aterioillaan lautasmallia. Lautasmallin mukaisesti puolet lautasesta olisi oltava kasviksia.

Jotta suunnitelma toimii, on sitä myös noudatettavaArjen helpotusta ja jaksamista voi tehdä hyvinkin yksinkertaisilla asioilla. Silti osalta meistä nämä helposti toteutettavat asiat saattavat herkästi unohtua. Osa ihmisistä on myös selkeästi herkempiä, jolloin valoisuuden väheneminen saattaa vaikuttaa toista ihmistä enemmän. Sama resepti on kuitenkin olemassa riippumatta siitä minkälainen ihminen lopulta on.

Terveellisten asioiden noudattaminen tuo mukanaan terveellisemmän ja virkeämmän olon. On asia sitten mikä hyvänsä, pitää sitä noudattaa systemaattisesti tai muuten tavoiteltua hyötyä on vaikeampi saada. Joka vuosi syksy sieltä nimittäin tulee, joten eikö olisi mukavampaa ottaa se vastaan hyvin valmistautuneena.