
Verrattuna esimerkiksi mainoskyltteihin tai banderolleihin, roll-upit ovat käytännöllisiä erityisesti silloin, kun mainospaikka vaihtelee usein. Helppo pystytettävyys ja kuljetettavuus tekee niistä erityisesti tapahtumamainonnan ja messujen suosituimpia mainoksia.
Messu- ja markkinointituotteisiin erikoistuneen Marlea Oy:n toimitusjohtaja Pasi Heikkinen kertoo:
”Roll-up on ollut pitkään kaikkein suosituin messutuote, koska se on erittäin monikäyttöinen, helppo pystyttää ja se rullautuu pieneen tilaan. Liikuteltavuus on tärkeä ominaisuus messukäytön lisäksi esimerkiksi pop-up-myymälöissä”.
Laadukas roll up sisältää aina myös kätevän kantokassin, jossa mainos on helppo säilyttää ja kuljettaa paikasta toiseen. Kantokassi myös suojaa roll-upin koneistoa naarmuilta, vaikka itse mainosvuota onkin suojassa koneiston sisällä. Koneisto on tyypillisesti suurelta osin valmistettu alumiinista, jolloin nykyaikainen roll-up ei ole kovinkaan painava. Tästä syystä leveäkin roll-up on helposti yksin kannettavissa ja pystytettävissä.
Roll-up-mainos on nopea pystyttää ja purkaa
Roll-upin käyttö on erittäin yksinkertaista ja sen saa pystyyn nopeasti: kuvavuodan tukitanko on ainoa kasaamista vaativa komponentti, ja senkin kokoaminen ottaa vain sekunteja. Tämän jälkeen tukitanko asetetaan telineeseen, ja kuvavuota nostetaan rungosta ja kiinnitetään tukitankoon. Jotkut mallit voidaan nostaa pystyyn tukitangon avulla, jolloin vuodan nostamisessa ei tarvitse kurotella korkealle. Helpon pystytettävyyden ansiosta roll-up-mainos sopii hyvin tilanteisiin, joissa mainosta tarvitaan nopeasti, tai sitä siirrellään toistuvasti paikasta toiseen.
Roll-up on mainoksena myös melko korkea, joten se näkyy kauas ja erottuu hyvin ympäristöstään. Erityisesti suuret, jopa kaksi metriä leveät roll-upit ovat erittäin näyttäviä, ja niitä voidaan käyttää myös valokuvaustaustoina eli kuvausseininä. Mattapintaiset roll-up-mainokset eivät juurikaan kiillä, joten niiden luettavuus ja erottuvuus säilyy erinomainsa myös kirkkaassa valaistuksessa. Roll-upit soveltuvat tästä syystä myös näyttelyihin, esiintymislavoille tai lavastukseen, jossa kohdevaloja käytetään runsaasti.
Onko roll-up-mainos edullinen?
Verrattuna moneen muuhun vastaavan kokoiseen mainostelineeseen, roll-up voi olla hyvinkin edullinen mainostustapa. Vastaavan kokoisen mainoskyltin tai banderollin saa toki halvemmalla, mutta ne soveltuvat paremmin kiinteään asennukseen. Suuren mainoskyltin liikuteltavuus on myös vaikeampaa, ja banderolli joudutaan aina ripustamaan esimerkiksi telineeseen, aitaan tai seinään.
Roll-upien kuvavuodan korkeus on yleisimmin 200 cm, mutta esimerkiksi lattianrajasta aukeavan roll-up-telineen kuvan korkeus voi olla noin 220 cm. Leveydeltään 85 cm on ehdottomasti yleisin, ja monesta eri mallista löytyy eri leveysvaihtoehtoja jopa kahteen metriin saakka. Erittäin leveässä roll-upissa tulee ottaa kuitenkin huomioon liikuteltavuus – koneisto on aina yksiosainen, joten kaksi metriä leveä roll up on kantokassiinsa pakattuna verrattain pitkä, eikä se mahdu esimerkiksi tavanomaisen henkilöauton takakonttiin ilman ns. suksiluukkua.
Saako roll-upeihin lisävarusteita?
Ehdottomasti yleisin roll-upin lisävaruste on valaistus. Kevyet LED-valaisimet on mahdollista ripustaa roll-upin yläosan, josta ne valaisevat mainoksen tasaisesti ja kirkkaasti. LED-valaisimet eivät myöskään lämpene erityisen paljoa, joten ne soveltuvat yleensä myös tapahtumiin, joissa edellytetään palosuojausta tai -luokitusta.
Jotkut roll-up-telineet sisältävät säädettävän tukitangon, jolloin roll-upin korkeutta voidaan vaihdella. Tämä tulee ottaa huomioon myös kuvavuodan suunnittelussa, jos mainosta aiotaan käyttää eri korkeuksilla. Osa roll-up -malleista voidaan tehdä kaksipuolisena, jolloin samassa rungossa on tyypillisesti kaksi kuvavuotaa. Kaksipuolinen roll-up-teline soveltuu myös tilanjakajaksi, koska kummallekin kuvavuodalle voidaan tulostaa eri grafiikka.
Roll-up-mainokset ovat olleet erittäin suosittuja messuilla, tapahtumissa ja pop-up-myyntipisteillä, mutta ne soveltuvat hyvin kaikenlaiseen sisämainontaan. Messuille suunniteltua roll-up-mainosta voidaan käyttää hyvin myös toimistoissa, aulatiloissa ja näyteikkunoissa, tai sillä voidaan houkutella asiakkaita vaikkapa myymälöissä. Roll-up-mainos soveltuu erinomaisesti myös yleiseen tiedottamiseen ja opastukseen, ja sillä voidaan korvata sisätiloissa mm. erilaisia tilanjakajia ja opastekylttejä. Roll-up onkin monipuolisuutensa ja edullisuutensa vuoksi yksi suosituimmista mainoksista!