Mainos: Lakeusrakkauden vahvistaja. Tutustu Rantalakeus Digiin 1 kk 1 €. Tilaa tästä.

Ernon auto sai kaksi osumaa tuu­li­voi­ma­lan len­nät­tä­mis­tä jää­kim­pa­leis­ta – "Va­roi­tus­jär­jes­tel­mis­sä ei vikaa"

Riutunkarin tuulivoiman lennättämä jääkimpale osui oululaismiehen autoon. Sama toistui Huikussa.
Riutunkarin tuulivoiman lennättämä jääkimpale osui oululaismiehen autoon. Sama toistui Huikussa.
Kuva: Heli Rintala

Sanotaan, ettei salama lyö kahdesti samaan kohtaan. Mutta ilmeisesti tuulivoimala voi lennättää jääkimpaleen kahdesti samaan autoon. Näin kävi oululaiselle Erno Väisäselle loppiaisena 6. tammikuuta sekä Huikussa että Riutunkarissa, vieläpä saman matkan aikana.

Väisänen oli palaamassa kaverinsa kanssa pilkkimatkalta Hailuodosta ja ajoi Huikun lauttarantaan. Väisäsen edellä jonossa oli vain yksi auto. Pysähdyttyään Väisänen nousi autosta ja lähti hakemaan takakontista eväitä.

– Juuri kun sain takakontin auki, kuului hirviä jysähdys. Ihmettelin ensin, mikä se mahtoi olla. Kun hoksasin auton katolla melko syvän lommon ja jäähilettä, ymmärsin heti, ettei muuta mahdollisuutta ole kuin tuulimyllystä lentänyt jääkimpale, Väisänen kuvailee.

– Oli tuurissaan, ettei tässä käynyt pahemmin. Jos olisin noussut autosta muutama sekunti myöhemmin, jääkimpale olisi voinut osua minuun.

Väisäsen mukaan tuolloin tuuli hyvin kovaa voimalan suunnasta. Oli myös pakkasta ja sumua. Olosuhteet vaikuttivat jään muodostumiselle hyvin otollisilta.

– Heti kun tämä oli tapahtunut, soitin hätäkeskukseen, jotta tuulimyllyt saataisiin pysäytettyä. Selvä riskihän tässä oli olemassa. Ihmettelin kovasti, miten tuulivoimalat ylipäätään pyörivät tuollaisissa olosuhteissa – varsinkin kun ne sijaitsevat niin lähellä tietä.

Väisänen sanoo Huikkuun tultuaan ihmetelleensä heti tuulivoimalan pitämää tavanomaista kovempaa ääntä.

– Olen paljon jonottanut lautoille ja myllyjen pitämä ääni on tuttu. Nyt se kiinnitti heti huomioni. Ääni ei kuulostanut normaalilta, ja se kuului selvästi auton sisälle. Mainitsinkin siitä kaverilleni heti, kun olimme tulleet lauttarantaan.

Lautan tultua Riutunkariin ja Väisäsen ollessa poistumassa siitä kuului taas kova jysähdys.

– Ajattelin ensin, että lautan rakenteista tippui jäitä alas. Sitten huomasin lautan kansimiehen menevän matalaksi ja viittoilevan meitä sivuun. Hän sanoi, että tuulivoimalasta lentää jäitä ja osoitti lommoa autoni katossa. Vastasin hänelle, että usko tai älä, mutta tuo lommo tuli vajaa tunti sitten Huikussa.

Tällä kertaa jääkimpale oli osunut vänkärin puolen oveen, ja kahvan yläpuolelle tuli lommo. Matkustajana istunut kalakaveri oli ehtinyt havaita, että kimpale oli osunut myös ikkunaan. Se ei kuitenkaan rikkoutunut.

– Ajattelin, että eihän tämä voi olla enää tottakaan! Sanotaan, että jääkimpaleiden lentäminen tuulivoimalasta on harvinaista ja että alle prosentti lentää yli 200 metrin päähän. Ihmetyttää siksi, miten voi kahdesta eri voimalasta lentää jääkimpale saman päivän aikana yhteen autoon!

Pitkän etsimisen jälkeen Väisänen löysi yhteystiedot molempien tuulimyllyjen omistajiin, Pohjantuulen Voima Oy:n ja Huikku Tuulivoima Oy:n. Molemmat lupasivat korvata Väisäsen autolle aiheutuneet vahingot.

– Onneksi myös lauttahenkilökunta näki tapauksen, etteivät pidä minua ihan pöljänä. Molemmilla kerroilla soitin myös hätäkeskukseen, josta kyseltiin myöhemmin lisätietoja.

Pohjantuulen Voima Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pentti Ylinampa kertoo, ettei ole tätä ennen kuullut ainoastakaan tapauksesta, jossa tuulivoimaloista irronnut jää olisi vahingoittanut autoa tai muuta omaisuutta.

– Kyse on hyvin harvaisesta tapauksesta. Sääolosuhteet olivat tuolloin muutenkin hyvin poikkeukselliset.

Ylinampan mukaan Riutunkarin tuulivoimaloiden varoitusjärjestelmissä ei tiettävästi ole ollut vikaa. Myös pelastuslaitoksen mukaan ne olivat olleet kunnossa.

Näiden voimalaitosten varoitusjärjestelmä perustuu siipiin kertyvän jään aiheuttamaan epätasapainoon. Varoitusjärjestelmän aktivoituessa siipien pitäisi pysähtyä automaattisesti. Ylinampa epäilee, ettei loppiaisena jäätä ollut välttämättä kertynyt siipiin vielä niin paljon, että mylly olisi pysähtynyt. Riutunkarissa Väisäsen autoon osunut jääkimpale ei ollut niin suuri kuin Huikun onnettomuudessa.

– Tuulivoimalat ovat valvonnassa 24/7. Huollon yhteydessä käydään läpi, että varoitusjärjestelmät ovat kunnossa.

Ylinampa huomauttaa, että uudemmissa tuulivoimaloissa jäänestojärjestelmät ovat nykyisiä kehittyneempiä. Myös tuulivoimaloiden varoetäisyydet teihin ovat nykyistä suuremmat.

– Meillä on Riutunkarissa menossa lupaprosessi, jolla nykyiset kolme myllyä korvattaisiin uusilla ja tekniikaltaan kehittyneemmillä voimaloilla jäänestojärjestelmineen. Lupaa haetaan kolmen megawatin tuulivoimaloille, joiden napakorkeus olisi suunnilleen sama kuin nykyisissäkin tuulivoimaloissa. Siiven mitta tulisi jonkin verran kasvamaan.

Nykyset tuulivoimalat eivät ole vielä loppuun ajettuja, vaan Ylinampan mukaan niillä on teknistä käyttöikää jäljellä vielä ainakin kymmenen vuotta.

Huikun Tuulivoima Oy:n edustaja lupasi kommentoida tapausta myöhemmin.