Aja­tuk­sel­la pa­ka­tus­ta rin­kas­ta löytää tar­peel­li­sen – kokemus opet­taa, mitä haluaa kantaa mu­ka­naan

Rantalakeus
-
Kuva: Laura Seppä

Rinkan pakkaamisessa on hyvä tietää muutamia seikkoja, jotta reissusta ei tule turhaan hikinen.

– Tärkeintä on, että paino on jakautunut hyvin. Painopisteen on hyvä olla mahdollisimman lähellä selkää ja korkeussuunnassa keskellä, Suomen Ladun retkeilytyöryhmään kuluva Kea Creutz opastaa.

Rinkka kannattaa pakata huolella, jotta tauolla tietää, mistä mitäkin löytyy. Creutz laittaa itse pohjalle makuupussin ja -alustan sekä vasta illalla tarvittavaa tavaraa. Keittimen, polttoaineet ja ruuat hän sijoittaa selkää vasten. Ulommas hän laittaa vaatetta, jotta ne löytää helposti.

Painoa voi myös jakaa kaverin kanssa. Painoa tuovat esimerkiksi teltta, keitin ja polttoaineet. Creutz neuvoo laittamaan teltan kiilat vaikka rinkan sivutaskuihin.

– Jos matkan varrella huomaa, että toisen rinkka painaa enemmän kuin toisen, voi kiilojen paikkaa helposti vaihtaa rinkasta toiseen, hän toteaa.

Täytenä rinkka painaa helposti kahdenkymmenen kilon kahta puolta. Alle 20-kiloinen rinkka kulkee Creutzin mukaan selässä ihan kivasti. Jos painoa on yli 20 kiloa, kuorma alkaa jo tuntua. Painoa on yleensä alkureissusta enemmän kuin loppua kohden, sillä ruoka hupenee reissun edetessä.

– Kokemuksen kautta oppii, mitä haluaa kantaa mukana. Jos on epävarma, voi tehdä lyhyen reissun ja testata. Useimmiten pärjää vähemmällä kuin olisi ajatellut, mutta en kehottaisi silti jättämään tavaraa liiaksi poiskaan, Creutz huomauttaa.

Huomiota kannattaa kiinnittää esimerkiksi vaatteiden määrään. Creutz pakkasi itse ensimmäiselle vaellukselle lähtiessään mukaan vaihtohousut. Reissun jälkeen hän tuli siihen tulokseen, että päällä olevat housut olisivat riittäneet, ja mukaan olisi kannattanut ottaa korkeintaan säärystimet.

Rinkka kannattaa aina sovittaa selkään, muuten se on epämukava ja hankaloittaa liikkumista. Sovittamista varten rinkassa on oltava todellista tilannetta vastaava määrä painoa.

Sovitettaessa rinkka nostetaan selkään, ja löysätään kaikki hihnat. Ensin vedetään kireälle kantoviilekkeiden remmit, jotta rinkka nousee selässä oikealle kohdalle. Seuraavaksi kiristetään lantiovyö lantioluiden kohdalle. Viimeiseksi kiristetään rintavyö.

– Usein näkee sitä, että rinkka ei istu. Kantoviilekkeet työntyvät esiin, eikä rinkka tukeudu hartioihin. Toinen, mitä näkee, on pyllyn päällä roikkuva rinkka. Tällöin hartiat painuvat taakse, ja asentoa joutuu koko ajan korjaamaan, Creutz toteaa.

– Jos tuntuu, että rinkka kulkee hyvin mukana, ja sen kanssa voi vaikka hieman hypähtää, se on kunnolla selässä, hän sanoo.